معرفی محله های استانبول

معرفی محله های استانبول

شهر استانبول بزرگ ترین و مشهور ترین شهر از کشور ترکیه است. استانبول تنها شهر بزرگ در جهان است که بخشی از آن در اروپا و بخشی دیگر از آن در قاره آسیا واقع شده است.
این کلانشهر مرکز فرهنگی، اقتصادی و گردشگری کشور ترکیه می باشد. استانبول سومین شهر توریستی جهان محسوب می شود که البته یکی از مورد علاقه ترین مقاصد سفری برای مردم ایران است.
در راهنمای سفر به استانبول اطلاعاتی راجع به محله های استانبول، چگونگی رفت و آمد در آنها و دیگر جزئیات سفر به این شهر خواهید خواند.

محله های بخش اروپایی استانبول

بشیکتاش BEŞIKTAŞ

این محله مشهور در ابتدا روستا بود اما به دلیل موقعیت مکانی خوب آن که در کنار تنگه بسفر واقع شده به نظر حکومت عثمانی مهم آمد و پس از گذشت زمان تبدیل به محله ای ارزشمند شد.
دلیل توریستی بودن این محله می تواند کاخ ها و موزه های مهمی باشد که در این محله واقع شده اند. در این منطقه کاخ دولما باغچه، موزه نیرو دریایی، قصر چیرگان، پارک ییلدیز و ده ها مکان گردشگری دیگر وجود دارد.

بی اوغلو BEYOĞLU

بی اوغلو منطقه ای قدیمی و بزرگ در استانبول است که به دلیل سبک زندگی اروپایی آن گسترش و توسعه یافته است.
موقعیت مکانی این محله دقیقا در شمال خلیج طلایی استانبول است. این محله برای بومیان استانبول اهمیت زیادی دارد زیرا که پر از مراکز تجاری مهم، هتل های مشهور و رستوران های با کیفیت است.

فاتح FATIH

برای ساخت این منطقه از معماری یونانی استفاده شده که پس از تغییرات بسیار باز هم رنگ و بوی معماری یونان را دارد.
این محله نیز دارای مراکز خرید و جاذبه های توریستی بسیار زیادی است. از جمله این جاذبه ها می توان به کاخ توپکاپی، مسجد فاتح، بازار مصری ها و غیره اشاره کرد.

محله های بخش آسیایی استانبول

برخلاف تصور شما بخش آسیایی استانبول دارای کیفیت بالاتری است و اگر قصد خرید ملک دارید قطعا از قیمت بالاتری برخوردار است. از جمله محله های مشهور بخش آسیایی استانبول عبارتند از:

کادیکوی KADIKÖY

کادیکوی محله ای رنگارنگ و محبوب است و یکی از قطب های حمل و نقل استانبول می باشد. محله کادیکوی پر از کلیساها و صومعه های مختلف است که اولین مسجد شهر استانبول نیز در این محله ساخته شد.
مقبره هایی در این محله وجود دارند که محل دفن اجساد سربازان انگلیسی و فرانسوی هستند که از جنگ کریم خان باقی مانده اند.
در کل این محله منطقه ای ساحلی است که به دلیل توریستی بودن این محله، انواع وسیله نقلیه عمومی در اختیار شما گذاشته می شود، که با هر کدام از آنها می توانید به محله های دیگر استانبول دسترسی پیدا کنید.

بهترین محله های استانبول

اوسکودار ÜSKÜDAR

این منطقه با نزدیک به نیم میلیون جمعیت یکی از پرجمعیت ترین منطقه های استانبول است. جاذبه های توریستی مختلفی از جمله برج دختر، مسجد مهرماه سلطان، ساحل اسکودار در این محله قرار دارند.
شایان ذکر است که شما از تمام بخش های آسیایی استانبول می توانید با دولموش یا اتوبوس به راحتی خود را به این منطقه برسانید.

بیکوز BEYKÖZ

نام بیکوز از دو بخش (بی) به معنای ارباب و (کوز) به معنای روستا تشکیل شده است. این منطقه به مناطق جنگلی، رودهای پر آب، روستاها و گذشته تاریخی خود مشهور است. بیکوز در نزدیکی سواحل دریای سیاه و دریای مرمره واقع شده است.

محله های ایرانی نشین استانبول

همان طور که می دانید در شهر استانبول تعداد ایرانیان زیادی وجود دارد. اکثرا منطقه های نزدیک به فرودگاه آتاتورک به دلیل مناسب بودن قیمت خانه، محله های ایرانی نشین هستند.
همین خوش قیمت بودن باعث شده این محله ها چند ملیتی شوند. از جمله محله هایی که ایرانیان زیادی در آنها یافت می شود می توان بویوک چکمه، بیلیک دوزو، اسن یورت و موارد دیگر نام برد.

روش های حمل و نقل در استانبول

وضعیت حمل و نقل در استانبول به دلیل توریست ها و گردشگران زیادی که عازم استانبول می شوند خوب و با کیفیت است و راه های مختلفی را پیش روی شما می گذارد. جلوتر تعدادی از این روش ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

مترو

یکی از این روش های پرطرفدار و کاربردی رفت و آمد در استانبول، مترو است که شبکه ریلی بسیار گسترده ای دارد.
اگر نگاهی به نقشه مترو استانبول بیندازید خواهید دید که دارای 6 خط مترو در بخش اروپایی، 3 خط در بخش آسیایی است.
مترو استانبول همه روزه از ساعت 6 صبح تا 12 شب همان روز فعالیت می کند که البته لازم به ذکر است بیشتر مسیرهای مترو به دستور شهرداری استانبول به طور شبانه روزی نیز فعال هستند.
این سرویس به دلیل رسیدگی به موقع شهرداری استانبول وضعیت و کیفیت فوق العاده ای دارد.

بهترین محله های استانبول برای سفر

تاکسیرانی

پر هزینه ترین روش حمل و نقل در استانبول قطعا تاکسی است زیرا کرایه این تاکسی ها به وسیله هر کیلومتری که سفر می کنید حساب می شود.
وقتی از تاکسی برای جا به جایی استفاده می کنید مطمئن شوید که تاکسی با نرخ پایه 25 لیر آغاز شده و برای هر کیلومتری که می روید انتظار افزایش 18 لیری را داشته باشید.
هر دقیقه ای که راننده منتظر شما بماند یا توقف کند به کرایه آن افزوده می شود و حتی هزینه عبور از عوارضی تونل ها، بزرگراه ها، پل و یا جاده کاملا به عهده مسافر است.
این روش شاید بی دردسرترین روش باشد اما مردم به دلیل پرهزینه بودن آن اغلب تاکسی را برای حمل و نقل و رفت و آمد انتخاب نمی کنند.

دولموش ها

دولموش ها تاکسی های اشتراکی ای هستند که برای 8 نفر مسافر ظرفیت دارند و در طول شبانه روز فعالیت می کنند.
این وسیله به دلایل مختلف نسبت به تاکسی های معمولی هزینه کمتری دارد و در تمامی محله های استانبول در دسترس هستند.
مسیر های رایج رفت و آمد دولموش ها را می توان از میدان تکسیم به بشیکتاش و کادیکوی و... از اسکودار به کادیکوی، از توپکاپی به میدان تکسیم، از امینونو به شیشلی و نیشانتاشی نام برد.

تراموای

این قطار شهری یک وسیله نقلیه محبوب بین مردم استانبول است. سیستم ریلی این وسیله نقلیه برعکس مترو که در زیر زمین قرار دارد، روی زمین و خیابان ها قرار گرفته است.
این تراموای ها برقی هستند و باعث آلودگی هوا نخواهند شد. در استانبول در کل 5 خط تراموای وجود دارد که پرطرفدارترین آن خط T1 است که از بازار بزرگ استانبول می گذرد. همه خط های تراموای به جز خط T2 که از میدان تکسیم عبور می کند، بازسازی و مدرن شده اند.

ماشین کرایه ای

در استانبول شرکت هایی وجود دارند که انواع مختلف ماشین را به مردم اجاره می دهند که البته کرایه هر کدام متفاوت است.
برای اجاره این ماشین ها و استفاده از آنها به گواهینامه بین المللی احتیاج دارید. اجاره این ماشین ها دارای محدودیت سنی است.

حرف آخر
مناطق استانبول خیلی بیشتر از آن چیزی که به شما معرفی کردیم هستند که مسلما رفت و آمد در آنها نیز روش های دیگری هم می تواند داشته باشد. ما سعی داشتیم تعدادی از مشهورترین و بهترین آنها را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.
نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب تور نوروز استانبول مجری مستقیم تور اروپا